Meer dan 100 jaar ervaring!
100% Nederlandse producten
Voldoet aan de veiligheidsnormen!
Van advies tot maatwerk

Algemeen

Wat zijn de leveringsvoorwaarden van ALGA?

ALGA levert en werkt onder de Algemene voorwaarden uitgegeven door Koninklijke Metaalunie (ondernemersorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf in de metaal) aangeduid als METAALUNIEVOORWAARDEN, gedeponeerd ter griffie van de rechtbank Rotterdam op 1 januari 2019. Uitgave van Koninklijke Metaalunie, Postbus 2600, 3430 GA Nieuwegein.

Download hier de  METAALUNIE VOORWAARDEN.

Hoe gaat ALGA met mijn gegevens om?

Lees onze Privacy Policy

bestellen

Hoe annuleer ik mijn bestelling?

Annuleren kan alleen als je bestelling ons magazijn nog niet verlaten heeft. Je bent het snelst als je belt, houd dan het ordernummer bij de hand. Of stuur een email met het ordernummer naar info@alga.nl dat je je bestelling wilt annuleren. Is het product speciaal voor jou op maat gemaakt en al in productie genomen dan is annuleren niet mogelijk. Eventueel gemaakte tekenkosten kunnen dan nog wel in rekening gebracht worden.

Kan ik een product aanpassen?

Al onze standaard producten staan volledig verpakt klaar om verzonden te worden. Het komt wel eens voor dat men bijvoorbeeld de voeten van een ladder of trap wil aanpassen. Aanpassingen aan een standaard producten zijn mogelijk. Wel worden hier extra kosten voor in rekening gebracht. Je kunt natuurlijk altijd een maatwerk product aanvragen. Wil je iets aanpassen of wil jij een product op maat laten maken neem dan altijd contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 0113 376444. Onze medewerkers geven je altijd het beste advies. 

Kan ik op rekening bestellen?

Als zakelijke klant kan je bij ons bestellingen op rekening plaatsen en achteraf betalen. Hiervoor moet je wel minimaal 1 jaar ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel of bekend zijn in ons systeem. Neem contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 0113 376444. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Wat is de levertijd?

De levertijd voor al onze ‘standaard producten’ is gemiddeld 1-3 werkdagen. Onze vaste leverdagen zijn vastgesteld op woensdag en vrijdag. Voor producten waar maatwerk op van toepassing is geldt een gemiddelde levertijd van 5-10 werkdagen. Je moet dan denken aan verrijdbare trappen, gevelladders, kooiladders en gangways. Wanneer er meerdere producten zijn besteld, gaan we standaard uit van de langst durende levertijd.  Is er sprake van spoed of wil je een deellevering ? Neem dan contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 0113 376444. Onze medewerkers kijken graag of er sneller geleverd kan worden. 

Zijn alle producten op voorraad?

Voor alle standaard producten als zoals ladders, trappen, rolsteigers en onderdelen geldt dat ze op voorraad zijn. Deze producten kunnen dan ook binnen 1-3 dagen worden uitgeleverd. Staat er een langere levertijd dan 1-3 dagen vermeld dan moet een deel van jouw product nog door onze specialisten gemaakt worden. Controleer daarom altijd de levertijd op de toegestuurde bestelbevestiging. 

Wat zijn besteleenheden?

Al onze producten zijn per stuk te bestellen. Onderdelen zoals laddervoeten en trapvoeten zijn alleen per set te bestellen. De besteleenheid is dan altijd minimaal 1 set.

Hoe wijzig ik mijn bezorgadres?

Zodra je jouw bestelling hebt geplaatst, kan je zelf het bezorgadres van die bestelling niet meer aanpassen. Neem dan z.s.m. contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 0113 376444. Onze medewerkers helpen je graag verder. 

Hoe wijzig ik mijn bestelling?

Je bestelling wijzigen kan alleen als je nog geen verzendbevestiging hebt gekregen. Neem telefonisch contact op met onze klantenservice 0113 376444  om de naam of het adres van je bestelling aan te passen.

Hoe kan ik een bestelling plaatsen?

Plaats je producten in je digitale winkelmandje via de bestel buttons. Als je de bestelling plaatst met je eigen account gaat dit nog sneller omdat we je al kennen. Wil je toch liever een medewerker spreken? Bel dan naar onze klantenservice 0113 376444 Onze medewerkers helpen je graag met jouw aankoop.

Betalen

Heeft ALGA een veilige betaalomgeving?

Ja. Zodra je begint met afrekenen kom je terecht in een beveiligde internetomgeving. Zo krijgen anderen niet de kans om stiekem mee te kijken. Je transactiegegevens worden versleuteld verstuurd via een SSL-verbinding. Je herkent een veilige SSL-verbinding aan het groene slotje in je browser.

Op welke manieren kan ik betalen?

Online kun je betalen met iDEAL of een handmatige overboeking. Kom je jouw product bij ons ophalen? Wij vragen je dan om het bedrag vooraf over te maken met een bankoverschrijving of zoveel mogelijk gepast contant geld mee te brengen. 

Kan ik op rekening betalen?

Als zakelijke klant kan je bij ons bestellingen op rekening plaatsen en achteraf betalen. Hiervoor moet je wel minimaal 1 jaar ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel of bekend zijn in ons systeem. Neem contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 0113 376444. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Hoe snel word ik terugbetaald na retourneren?

Zodra we je retourzending verwerkt hebben, betalen we je binnen 5 werkdagen terug. Hoe snel je het geld op je rekening hebt, hangt af van je betaalmethode. Heb je vragen over een eventuele terugbetaling? Neem contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 0113 376444. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Waar kan ik mijn factuur vinden?

Zodra we je bestelling hebben verzonden, sturen we de factuur per e-mail aan je door. Heb je de bestelling net geplaatst? Wacht dan tot je bestelling verzonden is. Als je echt geen factuur hebt ontvangen neem dan contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 0113 37 64 44.

Wat als mijn factuur niet klopt?

Stuur ons een e-mail naar onze klantenservice info@alga.nl met daarin:

  • je ordernummer
  • je gewenste aanpassingen

Je krijgt dan een aangepaste creditfactuur in je mailbox, waardoor je huidige factuur komt te vervallen. Het factuuradres kan overigens niet gewijzigd worden. 

Retourneren

Herroepingsrecht

Je hebt het recht om jouw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. Je krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van jouw thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Indien je gebruik maakt van jouw herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en in de originele staat en verpakking aan ons geretourneerd worden. Heb je de originele verpakking niet meer in huis? Geen probleem, we bekijken de staat van je teruggestuurde product en bepalen aan de hand daarvan wat de waardevermindering is.

Wil je gebruik  maken van het herroepingsrecht? Neem dan contact met onze klantenservice  via telefoonnummer 0113 376444. Onze medewerkers helpen je graag verder. 

Wat moet ik doen om mijn product te retourneren?

Is het door jouw bestelde product toch niet helemaal voor jou gemaakt? Neem contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 0113 376444. Dan laten we weten je weten hoe jij je bestelling kunt retourneren of een ophaal moment voor je regelen. 

Bereid je product voor op de terugreis:

Pak het niet gebruikte product goed en stevig in de originele verpakking. Op die manier is de kans op beschadigingen zo klein mogelijk. Heb je de originele verpakking niet meer in huis? Geen probleem, we bekijken de staat van je teruggestuurde product en bepalen aan de hand daarvan wat de waardevermindering is.

Stuur het pakket terug via een PostNL-punt bij jou in de buurt. Dit is de meest voordelige manier. Wil je een ladder terugsturen? Dan gaat het in de meeste gevallen om lengtevracht. Overleg met onze klantenservice wat voor jou de meest voordelige methode voor retour zenden is. De minimale retourkosten voor lengtevracht zijn €30,- excl. btw,

 

Wat zijn de uitzonderingen op retourneren?

Je begrijpt vast dat je de volgende artikelen niet terug kunt sturen: 

  • Speciaal op maat gemaakt producten
  • Gebruikte en vervuilde producten 

Op juist uitgevoerde diensten van bezorgers, monteurs en onze maatwerkspecialisten geven we geen geld terug. Hieronder vallen:

  • Teken en ontwerpkosten.
  • Kosten gemaakt voor bijzondere verzendopties zoals spoedzendingen of lengtevracht kosten.

Krijg ik na retourneren het aankoopbedrag terug?

Bijna altijd wel. Maar het is logischerwijs wel afhankelijk van de staat van je product. Om het volledige aankoopbedrag terug te krijgen is het belangrijk om je product in de originele staat en onbeschadigd terug te sturen. Zo kunnen we iemand anders nog blij maken met een nieuw product. Anders bepalen we aan de hand van de staat van je product wat de waardevermindering is.

Dus komt je bestelling binnen? Bekijk het product gerust zoals je in de winkel zou doen. Voorbeeld: haal een trap uit de doos en bekijk hem van alle kanten, maar ga er niet mee klussen.

Waarom krijg ik minder geld terug voor mijn geretourneerde product?

Dan is je product waarschijnlijk niet in de originele staat teruggestuurd. In dat geval bepalen we aan de hand van de staat van het terug gestuurde product wat de waardevermindering is. Het uiteindelijke bedrag dat je ontvangt wordt bepaald door 4 factoren:

  • Beschadiging van het product
  • Beschadiging van de verpakking
  • Compleetheid van het product.
  • De kosten die wij maken om het product opnieuw te verkopen. Denk hierbij aan het maken van duidelijke foto’s en een goede omschrijving. Deze kosten zijn €15,- en worden samen met de waardevermindering ingehouden.

Zijn er producten die niet geretourneerd kunnen worden?

Jazeker die zijn er! Wanneer een product niet retour kan staat dit altijd duidelijk aangegeven bij de productspecificaties. Bijna altijd betreffen het producten die op maat voor jou zijn gemaakt. De volgende producten kunnen niet retour worden gestuurd: 

  • Verrijdbare bordestrappen
  • Gevelladders 
  • Kooiladders
  • Gangways

Heb jij een vraag over een product en wil je weten of je dit kunt retourneren? Neem dan contact met onze klantenservice  via telefoonnummer 0113 376444. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Garantie

Heb ik garantie op de producten van ALGA?

Veiligheid staat voorop, daarom moet je kunnen vertrouwen op de beste producten. Die zekerheid bieden wij bij ALGA. Voor jouw veiligheid hebben onze standaard producten standaard 5 jaar garantie.

ALGA producten zijn met de grootste zorg ontworpen, geproduceerd en getest. Indien je dit product volgens de instructies en waarvoor het bedoeld is gebruikt, geldt een garantie onder de volgende voorwaarden:

1 .ALGA staat in voor de degelijkheid van het product en voor de kwaliteit van het gebruikte materiaal.

  1. Onder de garantie vallende gebreken zullen door ons worden opgelost door vervanging van het gebrekkige onderdeel van het product in onze serviceafdeling of door toezending van een onderdeel ter vervanging.
  2. Buiten de garantie vallen in ieder geval gebreken die optreden als gevolg van:
  • Gebruik van het product in strijd met de bestemming ervan of in strijd met de gebruiksvoorschriften.
  • Normale slijtage.
  • Montage of reparatie door klant of derden (m.u.v. het aanbrengen van toegezonden onderdelen zoals bedoeld onder 2).
  • Gewijzigde overheidsvoorschriften inzake de aard of de kwaliteit van toegepaste materialen.

4.Bij levering geconstateerde gebreken moeten direct ter kennisgeving van ALGA B.V. worden gebracht. Wanneer dit niet gebeurt, vervalt de garantie. 

  1. Om een beroep te kunnen doen op de garantie heb je het aankoopbewijs van uw ALGA product nodig. Een kopie van je aankoopbewijs moet aan je dealer of aan ALGA worden verstrekt. Gebreken aan het product moeten zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 5 werkdagen na ontdekking ervan, bij ALGA of uw ALGA dealer onder de aandacht worden gebracht.
  2. Garantiebepalingen

a). ALGA moet, wanneer er aanspraak op de garantiebepalingen wordt gedaan, het product kunnen onderzoeken. De klant dient het product hiervoor ter beschikking te stellen. Indien uit het onderzoek komt vast te staan dat het product onjuist gebruikt is, worden eventuele kosten in rekening gebracht.

b). Indien de klant onderzoek wenst door een onafhankelijk instituut, zijn de kosten hiervan voor zijn rekening, wanneer uit het onderzoek komt vast te staan dat het product onjuist is gebruikt. De kosten van het onderzoek zijn ook voor rekening van de klant, wanneer ALGA voorafgaand aan een dergelijk onderzoek heeft aangeboden het product op haar kosten te repareren of te vervangen.

Heb je een special? Vraag naar uw garantietermijn op jouw product.

Wat als mijn product beschadigd is geleverd?

Dat lossen we natuurlijk voor je op. Neem dan direct na de levering  contact met onze klantenservice via telefoonnummer 0113 376444. Samen zorgen we dan voor de beste oplossing om jouw product z.s.m. om te ruilen.

Wat als ik een klacht wil indienen?

Klanttevredenheid staat bij ALGA in een erg hoog vaandel. Maar soms gaat er ook bij ons iets helemaal mis. En dan zit jij met de problemen. Dat mag natuurlijk niet gebeuren!

We lossen je klacht graag op. Dat lukt het snelst en het best wanneer je contact op neemt met onze klantenservice. We zijn dagelijks bereikbaar via de telefoon 0113 376444 of via de mail info@alga.nl 

Ladders

Handleiding Aluminium Ladders en Trappen

Mag ik zelf mijn ladder, trap of rolsteiger repareren?

Ja dat mag. Wanneer er onderdelen zijn versleten of ontbreken aan jouw ladder, trap of rolsteiger dan mag jij deze uiteraard vervangen en/of repareren. Belangrijk is wel dat je bij reparatie of vervanging alleen originele onderdelen gebruikt. Alle ALGA producten worden geproduceerd volgens de geldende wetten en normen. Wanneer het product met verkeerde of niet originele onderdelen wordt gerepareerd voldoet het betreffende product niet meer aan de specificaties.

Mag ik zelf mijn ladder, trap of rolsteiger aanpassen?

Nee. Het is niet toegestaan om aanpassingen te doen aan klimmateriaal. Alle ALGA producten worden geproduceerd volgens de geldende wetten en normen. Wanneer er een aanpassing aan het product wordt gedaan, voldoet het betreffende product niet meer aan de specificaties en kan het product in strijd zijn met de wetten en normen. De Arbeidsinspectie kan hiervoor zelfs een boete opleggen. Professioneel klimmateriaal moet jaarlijks gekeurd worden. Het goedkeuren van het product kan dan ook alleen als het product nog steeds conform productspecificaties is. Als laatste speelt ook de eigen veiligheid nog een grote rol. De kans op ongelukken is namelijk groter als er eigen aanpassingen aan het product zijn gedaan.

Aan welke norm moeten ladders en trappen in Nederland voldoen?

Alle ladders en trappen in Nederland moeten voldoen aan de Warenwet en het besluit draagbaar klimmateriaal. De Nederlandse wet stelt op verschillende onderdelen hogere eisen aan het veiligheidsniveau dan de Europese wet EN131. Omdat ALGA alle producten in Nederland produceert voldoen onze ladders standaard aan de hoogst gestelde Nederlandse normen. 

Wat is de NEN 2484?

De norm NEN 2484 laat zien aan welke eisen, definities en beproevingen professioneel draagbaar klimmateriaal (ladders en trappen) moet voldoen. Verder worden er in deze norm ook aanwijzingen gegeven voor het gebruik van professioneel draagbaar klimmateriaal in de praktijk. Deze norm komt overeen met de Warenwet en het besluit draagbaar klimmateriaal. De NEN 2484 wordt in de praktijk nog genoemd en gehanteerd als norm tijdens de jaarlijkse en verplichte keuring en inspectie van draagbaar klimmateriaal bij bedrijven. Maar de normcommissie komt niet meer bij elkaar. 

Wat is de EN-131?

De EN 131 is de Europese norm voor ladders, vouwladders en trappen. Omdat op dit moment specifieke Europese wetgeving voor draagbaar klimmaterieel ontbreekt, zijn de lidstaten genoodzaakt dit op nationaal niveau te regelen. Dit betekent dat de regelgeving per lidstaat aanzienlijk kan verschillen. Voor Nederland geldt de Warenwet en het besluit draagbaar klimmateriaal en de NEN 2484. De Nederlandse wet biedt een hoge veiligheidsstandaard dan de EN 131 

Waarom maak ALGA geen ladders met uitgebogen voet?

ALGA zet veiligheid voorop! Iedere ladder moet wettelijk gezien aan een bepaalde basisbreedte voldoen. Hoe langer de ladder, hoe breder de uitgebogen voet moet zijn. Hoe breder de voet hoe langer de sport moet zijn om de afstand te overbruggen. De wettelijk sportbelasting is vastgesteld op 350 kg. testbelasting. De lange sporten die in het onderste deel van een ladder met uitgebogen voet zijn verwerkt, kunnen vaak, de bij wet vastgestelde testbelasting van 350 kg. niet aan. De ladder met uitgebogen voet voldoet daarom niet aan de wet.  

Wat wordt bedoeld met de basisbreedte van een ladder?

De basisbreedte van een ladder is de breedte gemeten van voet tot voet. De basisbreedte is wettelijk vastgelegd en wordt bepaald door de totale lengte van de ladder. Je kunt dus zeggen hoe langer de ladder hoe breder de basisbreedte moet zijn. Standaard wordt, als dat nodig is iedere ladder van ALGA voorzien van de juiste stabiliteitsbalk. Zo hoef jij jezelf nooit zorgen te maken of een ALGA ladder aan de basisbreedte voldoet.

Wat is het verschil tussen een Reformladder en Opsteekladder?

De overeenkomst van beide ladders is dat ze als tweedelige en driedelige ladder geleverd worden. Het allergrootste verschil is het feit dat je een Reformladder naast dat je deze kan opsteken ook in een A-stand kan plaatsen. Een Reformladder kan dus vrijstaand in de ruimte geplaatst worden. Een Reformladder wordt dan ook wel de meest functionele ladder genoemd. 

Trappen

Handleiding Aluminium Ladders en Trappen

Handleiding Glasvezel versterkte Kunststof Ladders en Trappen

Download de handleiding Glasvezel versterkte Kunststof Ladders en Trappen

Is een steunbeugel bij een dubbel oploopbare trap verplicht?

Ja en nee. Trappen met een stavlak of sta bordes hoger dan 50cm is een steunbeugel wettelijk verplicht. In de praktijk zien we dat de steunbeugel erg vaak wordt verwijderd van een dubbele oploopbare trap. Daarom heeft ALGA met het de dubbele oploopbare trap type BISON een trap gemaakt waar geen beugel op gemonteerd hoeft te worden. Het bordes bij dit type trap is vervangen voor gereedschapsbakjes en dus niet als stavlak te gebruiken.

Mag ik zelf mijn ladder, trap of rolsteiger repareren?

Ja dat mag. Wanneer er onderdelen zijn versleten of ontbreken aan jouw ladder, trap of rolsteiger dan mag jij deze uiteraard vervangen en/of repareren. Belangrijk is wel dat je bij reparatie of vervanging alleen originele onderdelen gebruikt. Alle ALGA producten worden geproduceerd volgens de geldende wetten en normen. Wanneer het product met verkeerde of niet originele onderdelen wordt gerepareerd voldoet het betreffende product niet meer aan de specificaties.

Mag ik zelf mijn ladder, trap of rolsteiger aanpassen?

Nee. Het is niet toegestaan om aanpassingen te doen aan klimmateriaal. Alle ALGA producten worden geproduceerd volgens de geldende wetten en normen. Wanneer er een aanpassing aan het product wordt gedaan, voldoet het betreffende product niet meer aan de specificaties en kan het product in strijd zijn met de wetten en normen. De Arbeidsinspectie kan hiervoor zelfs een boete opleggen. Professioneel klimmateriaal moet jaarlijks gekeurd worden. Het goedkeuren van het product kan dan ook alleen als het product nog steeds conform productspecificaties is. Als laatste speelt ook de eigen veiligheid nog een grote rol. De kans op ongelukken is namelijk groter als er eigen aanpassingen aan het product zijn gedaan.

Aan welke norm moeten ladders en trappen in Nederland voldoen?

Alle ladders en trappen in Nederland moeten voldoen aan de Warenwet en het besluit draagbaar klimmateriaal. De Nederlandse wet stelt op verschillende onderdelen hogere eisen aan het veiligheidsniveau dan de Europese wet EN131. Omdat ALGA alle producten in Nederland produceert voldoen onze ladders standaard aan de hoogst gestelde Nederlandse normen. 

Wat is de NEN 2484?

De norm NEN 2484 laat zien aan welke eisen, definities en beproevingen professioneel draagbaar klimmateriaal (ladders en trappen) moet voldoen. Verder worden er in deze norm ook aanwijzingen gegeven voor het gebruik van professioneel draagbaar klimmateriaal in de praktijk. Deze norm komt overeen met de Warenwet en het besluit draagbaar klimmateriaal. De NEN 2484 wordt in de praktijk nog genoemd en gehanteerd als norm tijdens de jaarlijkse en verplichte keuring en inspectie van draagbaar klimmateriaal bij bedrijven. Maar de normcommissie komt niet meer bij elkaar. 

Wat is de EN-131?

De EN 131 is de Europese norm voor ladders, vouwladders en trappen. Omdat op dit moment specifieke Europese wetgeving voor draagbaar klimmaterieel ontbreekt, zijn de lidstaten genoodzaakt dit op nationaal niveau te regelen. Dit betekent dat de regelgeving per lidstaat aanzienlijk kan verschillen. Voor Nederland geldt de Warenwet en het besluit draagbaar klimmateriaal en de NEN 2484. De Nederlandse wet biedt een hoge veiligheidsstandaard dan de EN 131 

Rolsteigers

Handleiding Aluminium Rolsteigers

Download de handleiding aluminium rolsteigers en vouwsteigers

Mag ik zelf mijn ladder, trap of rolsteiger repareren?

Ja dat mag. Wanneer er onderdelen zijn versleten of ontbreken aan jouw ladder, trap of rolsteiger dan mag jij deze uiteraard vervangen en/of repareren. Belangrijk is wel dat je bij reparatie of vervanging alleen originele onderdelen gebruikt. Alle ALGA producten worden geproduceerd volgens de geldende wetten en normen. Wanneer het product met verkeerde of niet originele onderdelen wordt gerepareerd voldoet het betreffende product niet meer aan de specificaties.

Mag ik zelf mijn ladder, trap of rolsteiger aanpassen?

Nee. Het is niet toegestaan om aanpassingen te doen aan klimmateriaal. Alle ALGA producten worden geproduceerd volgens de geldende wetten en normen. Wanneer er een aanpassing aan het product wordt gedaan, voldoet het betreffende product niet meer aan de specificaties en kan het product in strijd zijn met de wetten en normen. De Arbeidsinspectie kan hiervoor zelfs een boete opleggen. Professioneel klimmateriaal moet jaarlijks gekeurd worden. Het goedkeuren van het product kan dan ook alleen als het product nog steeds conform productspecificaties is. Als laatste speelt ook de eigen veiligheid nog een grote rol. De kans op ongelukken is namelijk groter als er eigen aanpassingen aan het product zijn gedaan.

Keuring & Inspectie

Kunnen de producten op locatie geïnspecteerd worden?

Jazeker dat kan! In de praktijk gebeurt dat bijna altijd. De inspecteurs van ALGA zijn door het hele land te zien om bij bedrijven te keuren. Vaak wordt het materiaal verzamelt en de keuring op 1 vaste plek in het bedrijf gedaan. Het komt ook voor dat de inspectie op verschillende afdelingen wordt uitgevoerd. Dat is afhankelijk van hoe het is afgesproken Belangrijk is dat alle ladders, trappen en rolsteigers zijn gekeurd.

Welke cursussen voor keuring en inspectie kan ik volgen?

Je kunt bij ALGA de cursus keurmeester ladders, trappen en rolsteigers en de cursus keurmeester kooiladders en gevelladders volgen. De cursussen worden standaard afgesloten met een toets. Bij een voldoende wordt het certificaat van keurmeester digitaal toegestuurd.

Mag je zelf klimmateriaal keuren?

De wet schrijft voor dat de keuring en inspectie door een deskundig persoon moet worden uitgevoerd. Dit houdt in dat de persoon op de hoogte moet zijn van de normen en wetgeving die van toepassing zijn voor klimmateriaal. Wanneer je aantoonbaar deskundig bent, mag je zelf klimmateriaal keuren en inspecteren. ALGA verzorgt verschillende cursussen om deskundig keurmeester te worden. Na deelname kun je meteen zelfstandig aan de slag.

Is een keuring en inspectie van Klimmateriaal verplicht?

Ja. De Arbowet omschrijft dat werkgevers verplicht zijn om veilige arbeidsmiddelen beschikbaar te stellen aan hun werknemers. Dat maakt de keuring van klimmateriaal verplicht. De Frequentie van het keuren hangt af van de intensiteit waarmee het klimmateriaal wordt gebruikt. In de meeste gevallen volstaat een één jaarlijkse keuring en inspectie. Kijk in het overzicht naar de keuringen die ALGA kan verzorgen. 

Mag ik zelf mijn ladder, trap of rolsteiger repareren?

Ja dat mag. Wanneer er onderdelen zijn versleten of ontbreken aan jouw ladder, trap of rolsteiger dan mag jij deze uiteraard vervangen en/of repareren. Belangrijk is wel dat je bij reparatie of vervanging alleen originele onderdelen gebruikt. Alle ALGA producten worden geproduceerd volgens de geldende wetten en normen. Wanneer het product met verkeerde of niet originele onderdelen wordt gerepareerd voldoet het betreffende product niet meer aan de specificaties.

Mag ik zelf mijn ladder, trap of rolsteiger aanpassen?

Nee. Het is niet toegestaan om aanpassingen te doen aan klimmateriaal. Alle ALGA producten worden geproduceerd volgens de geldende wetten en normen. Wanneer er een aanpassing aan het product wordt gedaan, voldoet het betreffende product niet meer aan de specificaties en kan het product in strijd zijn met de wetten en normen. De Arbeidsinspectie kan hiervoor zelfs een boete opleggen. Professioneel klimmateriaal moet jaarlijks gekeurd worden. Het goedkeuren van het product kan dan ook alleen als het product nog steeds conform productspecificaties is. Als laatste speelt ook de eigen veiligheid nog een grote rol. De kans op ongelukken is namelijk groter als er eigen aanpassingen aan het product zijn gedaan.

Reparatie en Onderdelen

Zijn ALGA onderdelen eenvoudig verkrijgbaar?

Ja, alle onderdelen zijn terug te vinden op onze website in een handig overzicht. Onderdelen van ladders, trappen en rolsteigers van ALGA zijn eenvoudig te bestellen via dealers en bijna iedere bouwgroothandel. Je kunt de onderdelen natuurlijk ook eenvoudig op onze website bestellen. Maak jij gebruik van een oudere ladder of trap en staat je onderdeel niet online? Neem dan contact op met onze klantenservice. Stuur een e-mail naar info@alga.nl van de betreffende ladder of trap waarvoor je een onderdeel zoekt. Zeer grote kans dat ook jouw onderdeel nog steeds beschikbaar is. 

Mag ik zelf mijn ladder, trap of rolsteiger repareren?

Ja dat mag. Wanneer er onderdelen zijn versleten of ontbreken aan jouw ladder, trap of rolsteiger dan mag jij deze uiteraard vervangen en/of repareren. Belangrijk is wel dat je bij reparatie of vervanging alleen originele onderdelen gebruikt. Alle ALGA producten worden geproduceerd volgens de geldende wetten en normen. Wanneer het product met verkeerde of niet originele onderdelen wordt gerepareerd voldoet het betreffende product niet meer aan de specificaties.

Mag ik zelf mijn ladder, trap of rolsteiger aanpassen?

Nee. Het is niet toegestaan om aanpassingen te doen aan klimmateriaal. Alle ALGA producten worden geproduceerd volgens de geldende wetten en normen. Wanneer er een aanpassing aan het product wordt gedaan, voldoet het betreffende product niet meer aan de specificaties en kan het product in strijd zijn met de wetten en normen. De Arbeidsinspectie kan hiervoor zelfs een boete opleggen. Professioneel klimmateriaal moet jaarlijks gekeurd worden. Het goedkeuren van het product kan dan ook alleen als het product nog steeds conform productspecificaties is. Als laatste speelt ook de eigen veiligheid nog een grote rol. De kans op ongelukken is namelijk groter als er eigen aanpassingen aan het product zijn gedaan.

handleidingen

Handleiding Aluminium Ladders en Trappen

Handleiding Kooiladders & Gevelladders

Handleiding Glasvezel versterkte Kunststof Ladders en Trappen

Download de handleiding Glasvezel versterkte Kunststof Ladders en Trappen

Handleiding Aluminium Rolsteigers

Download de handleiding aluminium rolsteigers en vouwsteigers

Prijslijst en Brochure

Brochure ALGA

Wil je meer weten over ALGA en onze producten? Download onze brochure voor nog meer informatie.

Prijslijst

Download hier onze meest actuele prijslijst